تغذیه و تندرسی

پروتئین تخم مرغ چقدر است؟

پروتئین تخم مرغ چقدر است؟

یکی از مهمترین چالش‌های بزرگ ورزشکاران، میزان پروتئین ورودی روزانه در بدن آن‌ها است. پروتئین مهم‌ترین عامل برای عضله‌سازی و تقویت بدن به شمار می‌آید و حتما باید کسانی که به صورت مداوم ورزش می‌کنند، پروتئین کافی را به بدن خود برسانند. یکی از مواد غذایی فوق العاده مغذی و سرشار از پروتئین، تخم مرغ است. پروتئین تخم مرغ اهمیت بسیار ویژه‌ای برای سلامت بدن و عضله‌سازی دارد.

پروتئین تخم مرغ: منبع غنی از مواد مغذی

پروتئین موجود در تخم مرغ به قدری بالا است که نسبت به مواد غذایی دیگر در میان ورزشکاران، بیشتر مصرف می‌شود. انواع زیادی از مواد مغذی درون تخم مرغ وجود دارد و شما با خوردن به اندازه آن در طول روز، می‌توانید بخش زیادی از نیازهای بدن خود از پروتئین را برطرف کنید. در ادامه، به صورت کامل توضیح می‌دهیم که پروتئین تخم مرغ چقدر است و چه نقشی در عضله‌سازی بدن دارد.

یک تخم مرغ چقدر پروتئین دارد؟

یک تخم مرغ چقدر پروتئین دارد؟

به طور متوسط میزان پروتئین هر یک عدد تخم مرغ، بین ۶ تا ۷ گرم متغیر است. البته برای این که مقدار دقیق پروتئین داخل تخم مرغ را بدانید، لازم است اندازه تخم مرغ را نیز بگیرید. به عنوان مثال، پروتئین موجود در یک تخم مرغ کوچک از یک تخم مرغ بزرگ بیشتر است.

البته اگر می‌خواهید عضله سازی کنید، بهتر است علاوه بر خوردن مداوم تخم مرغ، از بهترین حرکت برای سینه نیز استفاده کنید تا بتوانید عضلات خود را تقویت کنید. در ادامه، درباره میزان پروتئین موجود در تخم مرغ توضیح داده‌ایم.

  • پروتئین موجود در یک تخم مرغ کوچک ۳۸ گرمی: ۴.۷۹ گرم
  • پروتئین موجود در یک تخم مرغ ۴۴ گرمی: ۵.۵۴ گرم
  • پروتئین موجود در تخم مرغ بزرگ ۵۰ گرمی: ۶.۳ گرم

همه چیز درباره پروتئین تخم مرغ

زمانی که درباره پروتئین تخم مرغ صحبت می‌کنیم، باید بدانید که علاوه بر پروتئین، مواد مغذی دیگری نیز در این ماده غذایی وجود دارد. به جز پروتئین، کالری و چربی بسیار کمی در تخم مرغ یافت می‌شود. البته بیشتر ورزشکاران برای عضله سازی، سفیده تخم مرغ را ترجیح می‌دهند؛ زیرا چربی و کلسترول سفیده تخم مرغ صفر است.

این موضوع برای کسانی که به دنبال خرید لباس فوتبال هستند، اهمیت بیشتری دارد. چراکه آن‌ها می‌خواهند با خرید یک لباس فیت و داشتن یک رژیم غذایی مناسب، بهترین هیکل ورزشی را برای خود به وجود آورند. در ادامه، جدولی در اختیار شما قرار داده‌ایم که در آن می‌توانید میزان ارزش غذایی یک تخم مرغ متوسط را به راحتی متوجه شوید.

مواد مغذی موجود در یک عدد تخم مرغ متوسطسفیده تخم مرغیک تخم مرغ کامل
کالری16 کالری71 کالری
پروتئین4 گرم6 گرم
چربی0 گرم5 گرم
کلسترول0 گرم2 گرم

اهمیت پروتئین برای بدن

پروتئین یکی از مواد مغذی بسیار مهم است که اهمیت خیلی زیادی برای سلامتی به بدن دارد. مصرف پروتئین نه تنها برای عضله سازی؛ بلکه برای تقویت سایر قسمت‌های بدن مانند سیستم ایمنی نیز اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

علاوه بر این موارد، نقش پروتئین در سلامت پوست و مو نیز قابل توجه است. با توجه به این موضوع، می‌توان گفت که فقط بازیکنان فوتبال برای خرید لباس فوتبال از کیت پوش، به دنبال رژیم غذایی سرشار از پروتئین با تخم مرغ نیستند و افراد دیگری که به دنبال یک رژیم غذایی سالم می‌گردند نیز می‌توانند از این ماده غذایی استفاده کنند.

نقش پروتئین در عضله سازی

نقش پروتئین در عضله سازی

اولین و مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تخم مرغ در میان ورزشکاران بیش از اندازه محبوب شود، پروتئین زیاد موجود در آن است. این ماده غذایی سرشار از آمینه‌های اسید ضروری است که وجود همه آن‌ها برای ماهیچه‌ و عضله‌سازی اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل تخم مرغ یکی از بهترین میان وعده‌های مغذی بعد از تمرین به شمار می‌آید.

فواید پروتئین برای پوست و مو

فواید پروتئین برای پوست و مو

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید پروتئین موجود در تخم مرغ باعث کلاژن‌سازی در پوست می‌شود. از طرف دیگر، کلاژن یکی از مواد اساسی برای افزایش کشسانی پوست به شمار می‌آید که با وجود آن، پوست فرد حالتی جوان و شاداب خواهد داشت. همچنین پروتئین موجود در تخم مرغ برای ترمیم و بهبود بافت مو نیزاز اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل شما با مصرف مداوم تخم مرغ و دریافت پروتئین، می‌توانید پوستی شاداب و موهای درخشانی داشته باشید.

مصرف پروتئین تخم مرغ برای کودکان

مصرف پروتئین حتی برای کودکان نیز توصیه شده است. چراکه پروتئین باعث می‌شود کودکان رشد بهتری داشته باشند؛ اما توجه داشته باشید که میزان مصرف پروتئین کودکان نباید بیش از اندازه باشد. زیرا این احتمال وجود دارد که برخی از کودکان در برابر میزان زیاد تخم مرغ، آلرژی داشته باشند. به طور کلی، مصرف بین ۲ تا ۴ عدد اونس تخم مرغ برای کودکان در طول روز، می‌تواند مفید باشد.

مصرف پروتئین تخم مرغ برای افراد مسن

همزمان با افزایش سن، رشد و ترمیم بافت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و اگر فرد دچار مشکل جسمانی شود، خیلی سخت می‌تواند دوباره سلامتی خود را بازگرداند. در این شرایط، پروتئین موجود در تخم مرغ می‌تواند کمک خیلی زیادی به بازسازی بافت‌ها و ترمیم عضلات آسیب دیده در اکثر افراد مسن کند. مصرف تخم مرغ برای افراد مسن نه تنها می‌تواند مفید باشد، بلکه کاملا ضروری است. به این ترتیب همزمان با افزایش سن، باید مصرف تخم مرغ را در برنامه غذایی افراد قرار داد.

آیا تخم مرغ برای کاهش وزن مفید است؟

اگر به دنبال کاهش وزن و لاغری هستید، باید به شما بگوییم که در این شرایط نیز تخم مرغ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. همان طور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم، در تخم مرغ هیچ‌گونه کالری و مواد مضری وجود ندارد و این موضوع باعث می‌شود که برای کاهش وزن، بسیار مناسب باشد.

از طرف دیگر، زمانی که شما پروتئین تخم مرغ را به بدن خود می‌رسانید، احساس سیری بیشتری دارید و در وعده‌های غذایی بعدی، کمتر غذا می‌خورید. همچنین افزایش متابولیسم بدن باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن شما بیشتر از قبل شود و در نتیجه، کاهش وزن سریع‌تر اتفاق بیافتد. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای کاهش وزن با تخم مرغ باید تحت نظر یک کارشناس تغذیه قرار بگیرید تا همه چیز به صورت کاملا اصولی پیش برود.

نحوه مصرف پروتئین تخم مرغ

نحوه مصرف پروتئین تخم مرغ

شما می‌توانید برای این که پروتئین خالص تخم مرغ را به بدن خود برسانید، از پودر سفیده تخم مرغ استفاده کنید. از طرف دیگر، برخی از افراد مایع سفیده تخم مرغ را ترجیح می‌دهند. پس شما می‌توانید بسته به نوع محصول خود، یکی از آن‌ها را انتخاب و سپس مصرف کنید. اگر پودر سفیده تخم مرغ را انتخاب کنید، باید به صورت روزانه بین ۱ تا ۲ اسکوپ از این مکمل را با آب، آبمیوه یا شیر مخلوط کرده و سپس میل کنید.

مایه سفیده تخم مرغ را هم می‌توانید مانند تخم مرغ تهیه کنید. بر اساس اطلاعاتی که مشاوران تغذیه ارائه کرده‌اند، بهترین زمان برای مصرف تخم مرغ و رساندن پروتئین کافی به بدن برای عضله سازی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده، بعد از به پایان رسیدن تمرینات ورزشی است.

هر ۱۰۰ گرم مرغ چقدر پروتئین دارد؟

علاوه بر تخم مرغ، مرغ نیز می‌تواند یکی از بهترین منابع غذایی برای افزایش پروتئین بدن به شمار بیاید. بهترین قسمت مرغ برای تأمین پروتئین کافی به بدن، سینه مرغ است که با نام فیله نیز شناخته می‌شود. این قسمت از مرغ تقریبا هیچ‌گونه استخوان اضافی نداشته و مصرف آن نیز فوق العاده راحت است. به طور کلی، هر ۱۰۰ گرم مرغ تقریبا ۳۱ گرم پروتئین خالص دارد و می‌تواند یکی از بهترین وعده‌های غذایی و حتی میان وعده‌ها برای بعد از تمرین به شمار بیاید.

مضرات مصرف تخم مرغ

مضرات مصرف تخم مرغ

اگرچه پروتئین تخم مرغ برای عضله سازی، ترمیم بافت‌ها و سلامت پوست و مو اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما به هیچ عنوان نباید بیش از حد از این ماده غذایی استفاده کنید. در این صورت، ممکن است بدن شما با مشکلات زیادی مواجه شود. به طور خلاصه، موقع مصرف تخم مرغ باید نه افراط و نه تفریط کنید. برخی از مضراتی که ممکن است در صورت مصرف بسیار زیاد پروتئین تخم مرغ در طولانی مدت برای شما به وجود بیایند، عبارتند از:

  • حساسیت یا آلرژی به تخم مرغ
  • ناراحتی‌های گوارشی
  • افزایش کلسترول بدن
  • احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • افزایش وزن
  • احتمال ابتلا به دیابت

برای این که مشکلات بالا برای شما به وجود نیایند، باید موقع مصرف تخم مرغ در رژیم غذایی، تحت نظر مشاوره تغذیه یا مربی کارآزموده باشید. پیروی از یک رژیم غذایی حساب شده، می‌تواند به عضله‌سازی و تناسب اندام شما کمک بسیار زیادی کند. پس اگر شما هم می‌خواهید هیکل ورزشکاری داشته باشید یا حتی موقع خرید لباس ورزشی  بدن شما خیلی عضلانی به نظر برسد، به توصیه‌های این نوشته توجه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعات کاملی درباره پروتئین تخم مرغ و تاثیر آن برای سلامت بدن در اختیار شما قرار دادیم. با توجه به این اطلاعات، می‌توان گفت که مصرف تخم مرغ برای رساندن پروتئین به بدن ضروری است. با این حال، به هیچ عنوان نباید در مصرف این ماده غذایی افراط کنید. در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم و مصرف تخم مرغ بعد از تمرینات ورزشی، می‌توانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *