راهنمای پوشاک و لوازم ورزشی

چرا باید لباس ورزشی بپوشیم؟

چرا باید لباس ورزشی بپوشیم؟

ورزش کردن، از فعالیت‌های مفید برای سلامت جسمی و روحی ما انسان‌ها محسوب می‌شود و اغلب افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، این فعالیت را در برنامه روزانه خود قرار داده‌اند. با این وجود انجام فعالیت‌های ورزشی، زمانی می‌تواند مفید باشد که نکاتی را در حین آن رعایت نماییم. یکی از مهمترین نکاتی که در زمان ورزش کردن مورد توجه قرار می‌گیرد، پوشیدن لباس ورزشی مناسب است. پوشیدن این لباس به عنوان یکی از ضروریات ورزش کردن به شمار می‌رود؛ به همین‌ دلیل بسیاری از افراد به دنبال خرید لباس ورزشی مناسب هستند.

درصورتی‌که شما نیز به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با مزایای پوشیدن این لباس بیشتر آشنا کنیم و نکات مربوط به خرید لباس فوتبال و سایر لباس‌های ورزشی را به شما ارائه دهیم.

لباس ورزشی چیست ؟

اگر می‌خواهید یک فعالیت ورزشی سودبخش را تجربه کنید، باید از پوشاک ورزشی مناسبی استفاده نمایید. در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی، پوشیدن پوشاک ورزشی مناسب، علاوه بر حفظ سلامتی شما، باعث می‌شوند تا از ورزش کردن لذت ببرید. این لباس‌ها که از نظر جنس، رنگ، نوع پارچه و غیره دارای تنوع زیادی هستند، از عرق‌سوز شدن شما در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی جلوگیری می‌کنند.

پوشیدن یک لباس ورزشی مناسب به‌قدری اهمیت دارد که حتی می‌تواند منجر به بُرد یا باخت شما شود؛ ازاین‌رو بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای به دنبال خرید بهترین نوع این لباس هستند.

مزایای پوشیدن لباس ورزشی

مزایای پوشیدن لباس ورزشی

در حال حاضر فواید ورزش منظم برای سلامت جسمی و روحی انسان، بر کسی پوشیده نیست، اما شاید برخی از افراد هنوز از فواید پوشیدن پوشاک ورزشی مناسب بی‌اطلاع باشند. لباسی که برای انجام این فعالیت ورزشی انتخاب می‌کنید، تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد شما خواهد داشت. پوشاک ورزشی، ذهنیت شما را برای تمرین آماده می‌کنند و مزایای دیگری نیز به همراه دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قابلیت تنفس‌پذیری: از آنجایی که در حین انجام تمرینات ورزشی زیاد عرق می‌کنید، پوشیدن یک لباس ورزشی مناسب با قابلیت تنفس پذیری امکان جذب رطوبت را فراهم کرده و احساس خنکی را برای شما ایجاد می‌کند. از سوی دیگر این لباس از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و مانع از ایجاد بیماری‌های قارچی می‌شود.
  • دوام لباس: خرید پوشاک ورزشی مناسب می‌تواند تا سال‌ها شما را از خرید مجدد این لباس بی‌نیاز کند؛ چراکه این لباس‌ها معمولا از کیفیت و دوام بالایی برخوردار هستند.
  • حفاظت در برابر عناصر: در زمان انجام تمرینات ورزشی در فضای آزاد، باید از بدن خود در برابر عوامل محیطی همچون آفتاب، باد و آب محافظت نمایید. پوشاک ورزشی با کیفیت از پارچه‌هایی دوخته می‌شوند که ضد آب و ضد باد هستند و قابلیت تنفس‌پذیری دارند. از سوی دیگر برای ورزش کردن در صبح‌های سرد، باید از چندلایه لباس استفاده کنید تا هر زمان که گرمتان شد، لایه‌های لباس را کم کنید.
  • راحتی: یکی‌دیگر از مزایای پوشیدن لباس ورزشی، راحتی است. در زمان رفتن به باشگاه و یا حتی انجام تمرینات ورزشی در خانه، باید از لباس‌ها و کفش‌های راحت و مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال، کفش‌های نامناسب به پاهای شما آسیب زده و لباس تنگ و بی‌کیفیت نیز می‌تواند پوست بدن شما را ساییده کند.
تاثیر لباس ورزشی بر عملکرد و سلامتی

تاثیر لباس ورزشی بر عملکرد و سلامتی

ورزش کردن به افراد کمک می‌کند تا بدن خود را فعال‌تر نگه داشته و از سلامت آن مراقبت کنند. همچنین انجام تمرینات ورزشی انعطاف‌پذیری بدنتان را افزایش می‌دهد و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

همانطور که اشاره شد، پوشیدن پوشاک ورزشی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در زمان ورزش کردن انجام دهید؛ زیرا این لباس نه‌تنها باعث راحتی شما در حین انجام تمرینات ورزشی می‌شود، بلکه تاثیر زیادی بر عملکرد و سلامتی شما دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. پیشگیری از آسیب: پوشاک ورزشی مناسب می‌توانند مانع از بروز آسیب‌ شده و از وقوع صدمات احتمالی نیز جلوگیری کنند. به عنوان مثال، با پوشیدن لباس استاندارد می‌توانید از بدن خود در برابر خراش، بریدگی و کبودی محافظت کنید.
  2. بهبود دامنه حرکتی: با پوشیدن لباس ورزشی مناسب آزادی حرکت شما افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که لباس‌های گشاد می‌توانند دست‌‌وپاگیر باشند و لباس‌های تنگ نیز حرکات شما را در حین ورزش کردن محدود می‌کنند. بدین ترتیب پوشاک ورزشی مناسب باید احساس راحتی را به شما منتقل کند. برای این منظور از پارچه‌هایی که خاصیت کشسانی بالایی دارند در دوخت این لباس‌ها استفاده می‌شود.
  3. بهبود گردش خون: در زمان سوزاندن کالری، خون اکسیژن را به عضلات پمپاژ می‌نماید و منجر به تجمع اسیدلاکتیک می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد خستگی، درد و گرفتگی عضلات شود. برخی از پوشاک ورزشی به صورتی طراحی شده‌اند که جریان خون را تحریک کرده و منجر به کاهش تجمع اسید لاکتیک می‌شوند. این نوع از لباس‌ها نه‌تنها به بهبود عملکرد عضلات کمک می‌کنند، بلکه احتمال آسیب به ماهیچه‌ها را نیز کاهش می‌دهند.

انتخاب لباس ورزشی مناسب برای هر رشته ورزشی

پوشاک ورزشی به عنوان یکی از مهمترین اجزای ورزش به شمار می‌روند و باید با دقت و متناسب با رشته ورزشی انتخاب شوند. البته انتخاب درست این لباس برای هر ورزشی ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد؛ به همین دلیل در این بخش به نکات مهم برای انتخاب لباس ورزشی مناسب برای هر رشته ورزشی می‌پردازیم.

برای ورزش‌هایی که نیاز به فعالیت شدید دارند باید لباس‌هایی با قابلیت جذب عرق تهیه نمایید. همچنین برای ورزش‌هایی که با حرکات صعب‌العبور همراه هستند، پوشیدن لباس‌هایی با قابلیت کششی لازم، حائز اهمیت است.

برای ورزش‌هایی با فعالیت‌های کمتر، لباس‌هایی با قابلیت راحتی گزینه ایده‌آلی هستند. به عنوان مثال، در حین انجام حرکات یوگا و پیلاتس با پوشیدن لباس‌های راحت می‌توانید تمرینات لذت‌بخش‌تری داشته باشید. همچنین این لباس‌ها باید از قابلیت تنفس‌پذیری برخوردار باشند.

در زمان انتخاب لباس برای ورزش‌هایی همانند فوتبال باید به کیفیت آن توجه زیادی شود. همچنین دوام و استحکام لباس نیز نقش مهمی را در بهبود عملکرد شما ایفا خواهد کرد.

نکاتی برای خرید لباس ورزشی باکیفیت

نکاتی برای خرید لباس ورزشی باکیفیت

همانطور که گفتیم، لباسی که برای ورزش کردن می‌پوشید، تاثیر زیادی بر عملکرد شما دارد؛ به همین علت در این بخش شما را با نکات مهم خرید لباس ورزشی آشنا می‌کنیم:

  1. سایز مناسب: برای ارائه بهترین عملکرد در حین انجام تمرینات ورزشی، باید لباسی بپوشید که از لحاظ سایز کاملا برای شما مناسب باشد. برای این منظور، پوشاک ورزشی را انتخاب کنید که تنگ و یا گشاد نباشند و شما در این لباس‌ها احساس راحتی داشته باشید.
  2. کیفیت: تفاوتی ندارد که چه ورزشی انجام می‌دهید، در هر صورت لباس شما باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. بنابراین، در زمان خرید پوشاک ورزشی باید به جنس لباس و حتی نحوه دوخت آن توجه نمایید. از سوی دیگر پوشیدن لباس‌های بی‌‌کیفیت منجر به ایجاد بیماری‌های پوستی می‌شوند.
  3. راحتی لباس: یکی‌دیگر از نکات مهم در زمان خرید پوشاک ورزشی، توجه به راحتی آن است. لباس‌های ورزشی به‌هیچ‌وجه نباید شما را برای انجام حرکات محدود کنند. به عنوان مثال، با پوشیدن یک شلوار ورزشی تنگ دائما نگران پارگی آن خواهید بود و نمی‌توانید بر روی انجام حرکات ورزشی تمرکز کنید؛ درنتیجه لباس شما باید انعطاف‌پذیر باشد.
  4. جنس لباس: در زمانی که به دنبال پوشاک ورزشی با اندازه مناسب هستید، باید به جنس آن نیز توجه کنید. اگر تمرینات قدرتی انجام می‌دهید، لباس‌هایی که خاصیت تنفس‌پذیری دارند، بهترین گزینه برای شما خواهند بود.
  5. نوع ورزش: از آنجایی که هر ورزشی متفاوت است، لباس آن‌ها نیز با یک‌دیگر تفاوت دارند. به عبارت دیگر، لباس مناسب هر ورزش دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است. به عنوان مثال، لباسی که برای ورزش یوگا می‌پوشید با لباس فوتبال و والیبال تفاوت دارد.
  6. ویژگی‌های محافظتی: چنانچه در محیط بیرون از خانه یا باشگاه ورزش می‌کنید، حتما باید قبل از خرید لباس فوتبال، شرایط آب‌وهوایی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در فصول سرد سال پوشیدن لباس‌های ضد آب و ضد باد بسیار کاربردی‌تر هستند.
  7. قیمت: لباس‌های ورزشی که توسط برندهای معروف تولید می‌شوند، قیمت بالایی دارند. با این حال شما می‌توانید برای خرید پوشاک ورزشی با کیفیت بالا برنامه‌ریزی کنید و بودجه لازم را برای آن‌ها کنار بگذارید.

اهمیت لباس ورزشی در ورزش‌های مختلف

یکی از مهمترین مواردی که در زمان خرید پوشاک ورزشی باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب این لباس متناسب با نوع ورزش است. در برخی از ورزش‌ها همانند فوتبال و والیبال، انتخاب یک لباس طراحی شده برای کنترل توپ و حرکات سریع اهمیت زیادی دارد. در مقابل، ورزشکاران بدنسازی باید لباس‌هایی را تهیه کنند که از نظر محافظت عضلات به خوبی عمل کند. به‌طور‌کلی، برای رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، بوکس و بدنسازی پوشاک ورزشی حرفه‌ای طراحی شده است که عملکرد و کارایی مطلوبی را در کنار زیبایی و سبکی ارائه می‌دهند.

با انتخاب بهترین لباس ورزشی متناسب با هر رشته می‌توانید در حین انجام حرکات ورزشی، کنترل بهتری داشته باشید و حتی شانس خود را برای موفقیت در رشته مورد نظرتان افزایش دهید.

سخن پایانی

پوشیدن یک لباس ورزشی مناسب می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت بدن و همینطور بهبود کیفیت تمرینات شما داشته باشد. این لباس باید سبک، راحت و در عین حال تنفس‌پذیر باشد تا رطوبت بدن را به خوبی جذب کند. همچنین نگهداری از این لباس نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال، اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد می‌پرسید چگونه لباس ورزشی را بشوریم، در این رابطه باید بگوییم که این لباس باید با آب سرد شسته شود. در این صورت می‌توانید کیفیت پوشاک ورزشی خود را حفظ کرده و تا سال‌های زیادی از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *